FARO EDGE ScanArm HD – muuttunut mittaus

Faro on yksi maailman isoimmista mittakonevalmistajista ja heillä on nyt ollut toimituksessa uusi Scanarm malli, joka on korvannut Keski-Euroopan autotehtaissa aikaisemmat mallit.

Mittavarsi skannaavalla päällä siihen liittyvine edistyksellisinä ohjelmistoratkaisuina on muuttanut koko mittaus ”skeneä” autojen ja lentokoneiden valmistuksen mittauksissa.

Toimiva mittausjärjestelmä FARO Edge ScanArm HD

Avainsana Farossa on liikuteltavuus ja kokonaisvaltainen mittaus, kuin myös koko prosessin tarkkuus. Faro on luonut uuden Edge varren ja siihen liittyvän vallankumouksellisen V6 LLP HD lasermittapään.

UusiV6 antaa syvän näkymäalueen ja enemmän pisteitä per sekunti kun mikään muu nivelvarsimittakoneeseen kiinnitettävä Laser Line Probe. Näkymä ja pistemäärä antavat mahdollisuuden saada erittäin yksityiskohtainen pistepilvi vähentäen mittausaikaa huomattavasti.

Uutuudessa on “Sinisen valon” laseri, joka antaa hyvin puhtaan ja yksityiskohtaisen datan haastavista ja aikaisemmin mahdottomina pidetyistä pintamateriaaleista, kuten kiiltävä musta, kromi ja erittäin kontrastiset pinnat poistaen kokonaan tarpeen suihkuttaa pinta pölyllä. Perinteinen punainen laser ei näe näitä pintoja.

llp6 edge

FARO on kiinnittänyt paljon huomiota koko mittaustapahtumaan ja todennut kokeissaan mittausepävarmuuden tai suoranaisten virheiden johtuvan paljoltikin huonosta kiinnityksestä, varren huonosta kiinnityksestä ja myös mittaus probejen varsien vääntymisestä käytössä. Niinpä mm probet pikakalibroidaan aina vaihdon yhteydessä (ISO9000 mukaisesti).

FARO Edgessä on ainoana nivelvarsikoneena varrenjalustassa tietokone ja siinä perusmittaustoimintojen lisäksi DIAGNOSTISET työkalut joiden avulla käyttäjä voi tarkistaa varren kiinnityksen stabiilisuuden (värinän ja liikkeen), suoruuden ja tarkkuuden. (esimerkiksi kapea kiinnitys joustaa jopa 0.1.. 0.3 mm kurkotettaessa kauemmaksi mittaamaan)

diagnostiikka

LLP6 ottaa 560 000 pistettä sekunnissa minimivälin pisteestä pisteeseen ollessa 40 µm ja sen mittaus etäisyys on 115 mm ja mittaussyvyys on 115 mm. Kerralla ”maalataan” 150 mm.

Edge LLP6 käyttö muistuttaakin maalaamista ja sinisen valon laseri, 25 µm pisteen tarkkuus ja 40 µm tiheys antaa kiiltäväpintaisista koneistetusta kappaleistakin dataa. Omimmillaan Faro Edge Scanarm HD on ajoneuvojen mittauksissa, muotien ja 3D muottien tarkistuksissa, muovipaneelien ja valumallien ja valujen tarkistuksessa. Kaikessa teollisessa tuotannossa, jossa tarvitaan nopeasti ja tarkkoja vastauksia.

FARO on kerännyt 32 vuotisen valmistushistoriansa kokemuksensa tähän LLP6 + Edge Scanarm tuotteeseen ottaen huomioon asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset.

FARON maahantuoja Rensi puolestaan on toimittanut 99 toimivaa FARO kokonaisuutta Suomeen ja RENSI -yhtiön henkilöstön osaamisen  sekä yhtiön edustamien koneiden ja laitteiden myötä asiakkaana oleva yritys  saa  kaikki palvelut  samasta paikasta  kaikille osa-alueille. Tämä tarkoittaa myös sitä, että asiakasyrityksen ulottuvilla on mahdollisuus yhden  kontaktin  kautta  saada mahdollisimman laajamittainen tuki tuotantonsa kehittämiseen

 

« Takaisin ajankohtaisiin